Što znače oznake na gumama?

Što znače oznake na gumama?

Iako je listopad bio neuobičajeno topao, studeni već pokazuje što nam se sprema, pa tako i naše vozilo moramo pripremiti za uvjete koji dolaze. Ne zanemarivši niti zakonske obaveze, sigurnost u vožnji nam mora biti prioritet, pa tako pri pripremi vozila za zimu, potrebno je zamijeniti i ljetne gume zimskima. Na tržištu postoji mnogo vrsta i proizvođača i pri kupnji ćemo se ravnati cijenom, kvalitetom, pouzdanošću, informacijama s ove ili one strane, no evo malog pregleda i značenja onih sitnih brojki i slova koje vidimo otisnute u gumama.

Na bočnoj strani Vaše gume nalaze se sve informacije koje trebate znati o njoj, a sve gume moraju imati ove podatke:

gume-oznake

A) ŠIRINA GUMEse odnosi na širinu gume mjerenu u milimetrima od jedne bočne strane do druge. Ova guma je široka 205 mm.

B) VISINA POPREČNOG PRESJEKAje omjer visine u odnosu na širinu gume. Oznaka 55 označava da je visina jednaka 55% širine gume.
KONSTRUKCIJA nam govori na koji način je guma izrađena. Oznaka “R” označava radijalnu gumu, što znači da su tanke kordne niti postavljene radijalno u gumi.

C) PROMJER NAPLATKAje promjer kotača od jednog kraja do drugog. Promjer ovog kotača je 16 colla (1 coll = 25.4 mm).

D) INDEX NOSIVOSTI (LOAD INDEX – LI)je broj koji označava maksimalno opterećenje izraženo u kilogramima koje guma može podnijeti kad je propisno napuhana. Oznaka “91” znači da guma može podnijeti maksimalno opterećenje od 615
SIMBOL BRZINE (SPEED INDEX – SI) je broj koji označava najveću dozvoljenu brzinu za tu gumu. Oznaka “V” znači da guma može podnijeti maksimalnu dozvoljenu brzinu od 240 km/h.

 

Ispod toga se nalaze slijedeće oznake:

gume-datum

DATUM PROIZVODNJE je četveroznamenkasti broj koji označava tjedan i godinu proizvodnje gume. Tjedan proizvodnje ove gume je 09 (deveti tjedan), a godina 07 (2007.g).

OZNAČAVANJE ZIMSKIH GUMA:
Zimska guma je na svom boku označena slijedećim oznakama:
MS, M+S ili M&S (Mud & Snow iliti Blato & Snijeg) i oznaka snježne pahuljice.

 

Kako održavati gume?
Neke stvari možemo napraviti sami, a za neke preporučamo da se obratite stručnjaku. Sami možemo napuhati gume, te provjeriti njihove gazne površine.

Napuhivanje guma
Propisani tlak je ključni faktor za sigurnu vožnju i duži vijek trajanja guma. Preporučuje se provjeriti tlak guma barem jednom mjesečno s preciznim ispitivačem tlaka za gume. Obavezno provjerite tlak dok su gume hladne i u stanju mirovanja neko vrijeme. Ako vozite, pa makar i jedan kilometar, to će uzrokovati rast tlaka u gumi, te Vam dati pogrešna očitavanja.

Provjeravanje gazne površine gume
Sve gume za osobne automobile, srednja dostavna vozila, lagane kamione i teretna vozila imaju indikatore istrošenosti gazne površine.
Indikatori su smješteni u utorima gazne površine na nekoliko mjesta, jednako po obimu gume. Kad je guma istrošena do te mjere da i jedan od indikatora dođe u istu ravninu sa šarom, vrijeme je da se guma promijeni.

Za ostale stvari kao što su balansiranje, centriranje, rotacija ili popravak guma obratite se stručnjaku.

Balansiranje guma
Neizbalansirane gume uzrokuju vibraciju koja može dovesti do zamora vozača, preuranjene ili nepravilne istrošenosti guma, te nepotrebnog trošenja ovjesa Vašeg automobila. Gume se prvi puta moraju balansirati kad se montiraju na kotače ili kad se ponovno stavljaju nakon popravka. Balansiranje guma mora se provjeravati na prvi znak vibracije.

Centriranje vozila
Vozilo je propisno centrirano kad su sve komponente ovjesa i sustava upravljanja stabilne, te kad guma s kotačem funkcionira dobro. Ako ste primjetili nejednako trošenje guma, to može biti uzrokovano pogrešno centriranim vozilom, te se morate obratiti stručnjaku za pomoć.

Rotacija guma
Iako većina ljudi može sama rotirati vlastite gume, lakše je i brže to prepustiti stručnjaku. U Vašem priručniku za vozilo navedeno je kako i kada pravilno rotirati gume. Ako nije navedeno koliko često je potrebno rotirati gume, opće pravilo je rotiranje guma svakih 5.000 do 7.000 km.

Popravljanje guma
Popravljanje guma poželjno je prepustiti stručnjaku. Pravilan popravak uključuje skidanje gume s naplatka za temeljiti pregled i provjeravanje štete, te krpanje rupa.

Istrošenost vanjskog ruba gume: NEDOVOLJAN TLAK U GUMI
Najgori neprijatelj gume je nepravilan tlak. Nedovoljan tlak smanjuje vijek trajanja gazne površine zato što se povećava trošenje gazne površine na vanjskim rubovima gume.
Također stvara i višak topline koja umanjuje trajnost. Naposljetku, smanjuje ekonomičnost potrošnje goriva zbog povećanog kliznog otpora (zbog mekih guma vozilo mora jače raditi).
Redovito provjeravajte imaju li Vaše gume propisani tlak.

Istrošenost sredine gume: PRETJERAN TLAK U GUMI
Ako je tlak u gumi pretjeran, najveće opterećenje je na sredini gazne površine i ona se troši brže nego vanjski rubovi.

Nazubljeni rubovi: POGREŠNO CENTRIRANJE
Imaju li rubovi gazne površine nazubljeni izgled? Takav izgled nastaje zbog nekontroliranog trenja gume o površinu ceste. Rješenje ovog problema je korekcija centriranja.

 

Zašto se ljeti voziti s ljetnim, a zimi sa zimskim gumama?
Gazni sloj ljetne gume kod niskih temperatura zimi otvrdne, pa je zato ležanje na cesti lošije, a put kočenja duži.
Gazni sloj zimske gume mekši je i jamči izvrsno ležanje na cesti i kod niskih temperatura, ali se zato na vrućem asfaltu brzo troši.
Zimske gume osiguravaju najveću sigurnost ako su montirane na sva četiri kotača.
U našim klimatskim uvjetima preporučamo zamjenu ljetnih guma zimskima u studenom, odnosno najkasnije kada se temperatura spusti ispod 7°C.

Gume čuvajte na suhom, hladnom i tamnom mjestu, zaštitite ih od benzina, ulja i masti i ne perite mlazovima vode pod visokim tlakom. Gume se uvijek moraju zamijeniti onima koje imaju iste oznake dimenzija ili odobrenim opcijama – prema preporuci proizvođača vozila.

Evo nekoliko savjeta za povećavanje životnog vijeka Vaših guma:
Ne vozite brzo – vožnja pri velikim brzinama stvara višak topline. Ta toplina povećava brzinu trošenja gume i smanjuje njen vijek trajanja.
Izbjegavajte nagle okrete na zavojima i na uglovima, naglo kretanje i panično zaustavljanje.
Nemojte voziti po rubovima kolnika, preko ivičnjaka ili drugih prepreka.
Nevidljiva oštećenja zbrajaju se i pokažu tek nakon nekog vremena, obično u najnepogodnijem trenutku. Ako prepreku ne možete zaobići, prijeđite preko nje što je sporije moguće i pod pravim kutom.
Pridržavajte se najvećeg dopuštenog opterećenja, a pritom računajte i na težinu koju prikolica prenosi na kuku za vuču vozila.

Vaše nove gume sigurno će Vam pružiti drukčiji osjećaj od starih. Vozite pažljivo dok se ne naviknete na njihove performanse i rukovanje njima.
Osobito budite pažljivi pri kočenju, ubrzavanju, kad ste stjerani u škripac ili kad vozite po kiši, jer će upravo u takvim situacijama razlike biti najuočljivije.

 

Još niste zamijenili svoje ljetne gume zimskima?
Nazovite nas radi dogovora termina i biti će dovoljno pola sata da povećamo vašu sigurnost u vozilu tijekom čitave zime!